Home » #C » پایتون بهتر است یا سی شارپ

پایتون بهتر است یا سی شارپ

یکی از سوالات پر تکرار کاربران در زمینه یادگیری و آموزش برنامه نویسی در همان ابتدا این است که پایتون بهتر است یا سی شارپ یا بین سی شارپ یا پایتون کدام یک رو انتخاب کنیم. در این مقاله سعی می کنم توضیحاتی در مورد این دو زبان برنامه نویسی ارائه دهم در آخر بررسی کنیم در بازار ایران کدام زبان رو انتخاب کنیم تا وضعیت شغلی بهتری پیدا کنیم. البته این نکته رو بگم پرسیدن سوالاتی مثل پایتون بهتر است یا سی شارپ کلا از پایه اشتباه است و در ادامه توضیح میدهیم چرا این مدل سوالات اشتباه است و نباید پرسیده شود. 

پایتون بهتر است یا سی شارپ

قبل از اینکه جواب سوال پایتون بهتر است یا سی شارپ رو دهیم باید بدونیم این زبان ها چی هستند و چه کاربردی دارند و بعد به سراغ انتخاب بین سی شارپ یا پایتون برویم. در بخش زیر توضیحاتی در مورد هر کدام از زبان های برنامه نویسی که نام برده ایم داده ایم.

زبان سی شارپ چیست؟

سی شارپ (به انگلیسی: C#)، زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است. زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

اهداف طراحی زبان سی شارپ :

  • استاندارد ECMA این اهداف طراحی زبان را برای سی شارپ بر آورده می‌سازد.
  • سی شارپ یک زبان برنامه‌سازی ساده، مدرن، برای اهداف عمومی و شیءگرا است.
  • به دلیل اهمیت داشتن موضوع نیرومندی و دوام و بهره‌وری برنامه‌نویس، زبان دارای چک‌کننده Strong Type، چک‌کننده مرزهای آرایه، تشخیص حالت‌هایی که یک متغیر مقداردهی اولیه نشده‌است، قابلیت انتقال کدها و Garbage Collection خودکار است.
  • این زبان برای استفاده در اجزای توسعه نرم‌افزار برای دستیابی به مزایای سامانه‌های توزیعی در نظر گرفته شده‌است.
  • قابلیت انتقال برنامه‌نویس بسیار مهم است، خصوصاً برای آن دسته از برنامه‌نویسانی که با زبان‌های C و C++ آشنا هستند.
  • پشتیبانی از این زبان برای بین‌المللی شدن بسیار مهم است.
  • زبان سی شارپ برای نوشتن برنامه‌ها برای سامانه‌های تعبیه شده و میزبان در نظر گرفته شده‌است، سیستم‌عامل‌های پیچیده بسیار بزرگ گرفته تا توابع اختصاصی بسیار کوچک.
  • هر چند برنامه‌های نوشته شده با سی شارپ طوری هستند که از لحاظ حافظه و پردازنده مورد نیاز مقرون به صرفه باشند، ولی خود زبان از لحاظ اندازه و کارایی به خوبی زبان‌های C و اسمبلی نیست.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند، که توسط خودوفان روسوم هلندی در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است. پایتون یک زبان اسکریپتی و بسیار قدرتمند و گسترده هستش و این روزها می توانید آثاری از نفوذش رو تقریبا همه جا ببینید. پایتون در دنیا به شدت همه گیر شده است. زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا است و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی مثل : وراثت، چندشکلی، سربار گزاری عملگر و . . . پشتیبانی میکند.

نکته: چون زبان برنامه نویسی پایتون با زبان پورتابل سی نوشته شده است میتواند به صورت مجازی بر روی هر سیستم و پلتفرمی کامپایل و اجرا شود.

کاربرد پایتون :

کاربرد پایتون در زمینه های مختلفی است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آنالیز داده‌ها
  • یادگیری ماشینی
  • خودکارسازی سامانه‌ها
  • توسعه وب
  • واسط‌های برنامه‌نویسی
  • تحلیل داده‌های بزرگ در علوم و صنایع
  • و . . .

همان طور که در بخش بالا گفتیم پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است و کاربرد پایتون بیش از آنچیزی است که کاربران فکر میکنند. میتوان با پایتون سایت طراحی کرد، میتوان برنامه نویسی موبایل انجام داد.

 توجه: اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد زبان برنامه نویسی پایتون داشته باشید پیشنهاد میکنم حتما مقاله پایتون چیست رو مطالعه کنید.

پایتون بهتر است یا سی شارپ

بعد از اینکه توضیحاتی در مورد هر دو زبان ارائه دادیم حالا باید ببینم واقعا پایتون بهتر است یا سی شارپ و کدام یک رو انتخاب کنیم. دوستان عزیز همان طور که در بخش بالا گفتیم اصلا پرسیدن این مدل سوالاتی کلا غلط هستش چون هر زبان خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خودش رو دارد و با این دو زبان می توانید هر پروژه ای که مد نظرتون هست رو انجام بدید. هر دو زبان تقریبا شبیه هم هستند اما باید از چند لحاظ دیگر مورد بررسی قرار گیرند تا ببینیم باید سی شارپ رو انتخاب کنیم یا پایتون رو، سعی می کنم بر اساس بازار ایران این بررسی رو انجام دهم.

۱– بازار کار سی شارپ و پایتون

اگر بخواهیم از لحاظ بازار کار در ایران این دو زبان رو مقایسه کنیم باید بگم وضعیت سی شارپ خیلی خیلی بهتر از پایتون است. سی شارپ به همراه تکنولوژی هایی که دارد بازار کار خوبی در ایران دارد بخصوص asp.net که خیلی از سایت های بزرگ ایران مثل دیجی کالا، بلاگفا، بانک ملی، بانک ملت، ایرانسل، ورزش سه، رویال مایند و … با این تکنولوژی و زبان برنامه نویسی پیاده سازی شده اند. اما وضعیت پایتون نسبت یه قبل خیلی خیلی بهتر شده است و بازار کار نسبتا خوبی نسبت به قبل پیدا کرده است اما واقعا قابل مقایسه با سی شارپ نیست. پس از لحاظ بازار کار می توان گفت وضعیت سی شارپ بهتر از زبان پایتون است.

۲– راحتی یادگیری سی شارپ و پایتون

از لحاظ سختی یا آسان بودن یادگیری هر دو زبان در یک سطح قرار دارند اما چون سی شارپ سی بیس است و کسانی که با سی یا سی پلاس پلاس یا حتی php کار کرده خیلی راحت تر با این زبان کار می کنند و بعدش راه اندازی و کار کردن با سی شارپ به شدت آسان و دلچسب می باشد.

۳– منابع آموزشی برای سی شارپ و پایتون

از لحاظ منابع آموزش هم که می توان گفت برای هر دو زبان منابع خوبی وجود دارد اما چون سی شارپ عمومیت بیشتری نسبت به پایتون دارد پس مشخص است که از منابع آموزشی خیلی خیلی بیشتری بهرمند می باشد. در سایت های مختلف در مورد یادگیری و آموزش سی شارپ منابعی وجود دارد. مثلا در بخش زیر تعدادی آموزش برنامه نویسی سی شارپ رو قرار داده ایم.

جلسات رایگان دوره آموزش برنامه نویسی سی شارپ 

(بیش از ۵ ساعت فیلم آموزشی، کل دوره بیش از ۷۰ ساعت):
جلسه مقدمه | جلسه یک | جلسه دو | جلسه سه | جلسه چهار | جلسه پنج | جلسه شش | جلسه هفت | جلسه هشت

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *