Home » Assembly » مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی

مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی

بعد از اینکه در مورد مدت زمان یادگیری زبان های مختلف مقاله نوشتیم حال به سراغ زبان اسمبلی آماده ایم. قبلا در مورد اسمبلی مقاله ای با عنوان زبان ماشین و اسمبلی چیست؟ نوشتیم. در این مقاله به سراغ مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی رفته ایم و میخواهیم مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی رو مورد بررسی قرار دهیم.

مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی

دوستان در مقاله مدت زمان یادگیری برنامه نویسی چند مورد را بررسی کردیم که تاثیر بسزایی در مدت زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی دارند. این چند مورد را دوباره در این مقاله به صورت کلی ذکر میکنیم.

  • زبان برنامه نویسی 
  • زمان روزانه برای برنامه نویسی
  • تمرین و تکرار 
  • الگوریتم و فلوچارت 
  • ضریب هوش
  • زبان انگلیسی 
  • ریاضیات 
  • سن 
  • اراده و حوصله‌

زبان اسمبلی چیست؟

اسمبلی یک زبان برنامه نویسی سطح پایین برای رایانه ها و دیگر دستگاه های برنامه پذیر است. زبان اسمبلی با استفاده از برنامه اسمبلر یا همگذار، به کد ماشین قابل اجرا تبدیل می شود. به این فرآیند تبدیل، اسمبل کردن گفته می شود. زبان برنامه نویسی اسمبلی بعد از زبان ماشین قدیمی ترین زبان برنامه نویسی سطح پایین است که ساختار و عملکردی وابسته به ماشین دارد و وسیله خوبی برای یادگیری نحوه کار کامپیوتر، سیستم عامل، کامپایلرها و زبان های سطح بالا است.

 زبان اسمبلی از یادیارها برای نشان دادن هر دستور ماشین سطح پایین یا آپ‌کد استفاده می‌کند. بعضی آپ‌کدها به یک یا چند عملوند به عنوان بخشی از دستورالعمل نیاز دارند، و بیشتر اسمبلرها می‌توانند لیبل‌ها و نمادهایی را به عنوان عملوند، برای نشان دادن آدرس‌های حافظه و ثابت‌های عددی بپذیرند. ماکرو اسمبلرها نیز قابلیت درشت‌دستوری را شامل می‌شوند که این امکان را به وجود می‌آورد که متن یک کد زبان اسمبلی با یک نام از پیش تعیین شده در خلال متن یک کد دیگر استفاده شود. بیشتر اسمبلرها مکانیزم‌های اضافی برای تسهیل فرایند توسعه برنامه، کنترل فرایند اسمبل کردن و پشتیبانی از اشکال‌زدایی ارائه کرده‌اند. اگر میخواهید با زبان اسمبلی بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله زبان ماشین و اسمبلی چیست؟ را مطالعه کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان اسمبلی

مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی

مثل بقیه زبان های برنامه نویسی که به سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تقسیم کردیم زبان اسمبلی را هم در سه سطح مورد بررسی قرار میدهیم تا مدت زمان یادگیری زبان اسمبلی به صورت دقیق دستمان بیاد. البته زبان اسمبلی با سایز زبان ها متفاوت است به دلیلی اینکه یک زبان سطح پایین می باشد و درک آن واقعا مقداری سخت و حوصله سر بر است. اما اگر خوب آموزش ببینید و تمرین کنید خیلی خوب میتونید مطالبشو رو فرا بگیرید.

یادگیری مقدماتی زبان برنامه نویسی اسمبلی:

برای یادگیری اصول و مقدمات زبان اسمبلی حداقل باید ۲۰ تا ۲۵ ساعت صرف یادگیری و آموزش برنامه نویسی اسمبلی کنید و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت برای تمرین این مطالبی که آموزش دیده اید وقت بذارید. البته مدت زمان تمرین باید خیلی بیشتر باشد.

یادگیری متوسطه زبان برنامه نویسی اسمبلی:

برای اینکه بتوانید پروژه های بزرگتر بنویسید و مباحث پیشرفته این زبان رو یاد بگیرید باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ ساعت وقت برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی اسمبلی کنار بذارید و بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساعت هم برای تمرین، البته مقدار و ساعت تمرین بیشتر باشد خیلی بهتر است.

یادگیری پیشرفته زبان برنامه نویسی اسمبلی:

اگر دنبال این هستید که به مباحث سنگین و پروژه ای این زبان تسلط پیدا کنید باید حداقل ۱۰۰ ساعت برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی اسمبلی وقت صرف کنید و حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت هم برای تمرین، تا بتوانید در حوزه اسمبلی حرفی برای گفتن داشته باشید.

نکته: این آمار که ارائه دادیم یک آمار تقریبی برای یادگیری اسمبلی است و برای هر کس با شرایطش فرق میکند. پیشنهاد میکنم مقاله مدت زمان یادگیری برنامه نویسی رو حتما مطالعه کنید.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *