Home » ASP.NET » بازار کار ASP.Net MVC

بازار کار ASP.Net MVC

قبلا مطالبی در زمینه ASP.Net مثل ای اس پی دات نت چیست، مدت زمان یادگیری ASP.Net، آموزش ASP.Net از مبتدی تا پیشرفته و بازار کار PHP یا ASP.Net در سایت منتشر کردیم که خیلی از کاربران درخواست داده بودند که در مورد ASP.Net MVC هم مطلب بنویسیم. اولین مقاله ای که میخواهیم در مورد ASP.Net MVC بنویسیم در مورد بازار کار ASP.Net MVC است. در این مقاله میخواهیم بازار کار ASP.Net MVC رو مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم واقعا اگر کسی ASP.Net MVC رو یاد بگیرد می تواند به درآمد و شغل برسد یا خیر، پس این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید. 

بازار کار ASP.Net MVC

قبل از اینکه در مورد بازار کار ASP.Net MVC صحبت کنیم باید ببینیم ASP.Net MVC چی هستش و چه کاربردی دارد و بعد در مورد بازار کارش صحبت کنیم. اول در مورد ASP.Net صحبت کنیم و بعد در ادامه در مورد MVC توضیح میدهیم. 

ای اس پی دات نت چیست

ASP.Net یک تکنولوژی طراحی سایت است که توسط شرکت معروف مایکروسافت ارائه شده تا برنامه نویسان بتوانند از طریق آن سایت، برنامه و سرویس های وب (WEB) رو بسازند. ASP.Net نسخه .NET تکنولوژی ASP است ASP مبتنی بر زبانهای مشترک در حال اجرا است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای ASP را با استفاده از هر زبان Framework.NET بنویسند و ASP.Net یک تکنولوژی بر بستر زبان های برنامه نویسی سی شارپ و ویژوال بیسیک دات نت یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت است.

MVC چیست؟

بعد از اینکه ASP.Net رو تعریف کردیم حال به سراغ MVC برویم. MVC یک معماری است. حال شاید بپرسید معماری چیست؟ به مجموعه قوانینی که بر اساس آن مجموعه قوانین برنامه نویسی کنی بهش معماری می گن، یکی از این معمارهای معروف برنامه نویسی، معماری MVC هستش. 

اجزای تشکیل دهنده ی MVC

۱- Model(مدل): قسمتی از برنامه کاربردی است که مسئول بازیابی داده از بانک اطلاعاتی، ذخیره آن، تبدیل آن به شی یا آبجکت ها و پیاده سازی منطق برنامه برای داده های دامنه ی مسئله است. در حقیقت بار اصلی معماری MVC بر عهده ی این بخش است. مثلاً یک آبجکت Product ممکن است اطلاعات را از بانک اطلاعاتی بازیابی کرده، بر روی آنها عملیاتی را انجام دهد و سرانجام نتیجه را در بانک اطلاعاتی ئ در جدول Products ذخیره کند.

۲- view(نمایشگر): اجزایی از برنامه است که واسط کاربری برنامه (UI) را می سازد. معمولاً این UI از داده های مدل ساخته می شود. در واقع نقطه پایان برنامه کاربردی است . به کاربر نتایج عملیات و بازیابی و نمایش داده از طریق برقراری ارتباط با دو بخش دیگر؛ یعنی مدل و کنترلگر را نشان می دهد.برای مثال، هنگامی که کاربر در فرم ورود به سیستم رمز عبور خود را وارد می کند، اکثر برنامه نویسان در همان فرم اقدام به چک کردن رمز عبور می کنند که این عمل مغایر با قوانین MVC است. در MVC هنگامی که کاربر رمز عبور را کرد، رمز عبور بدون هیچگونه اعمالی به بخش های دیگر فرستاده می شود و فقط یک نتیجه ساده یا خبر از بخش های دیگر دریافت می کند که از طریق آن اجازه ی ورود به برنامه داده می شود.

۳- Controller(کنترلگر): اجزایی از برنامه هستند که مدیریت تعامل با کاربر را بر عهده دارند. می توان گفت که واسط بین مدل و نمایشگر می باشند؛ یعنی با مدل کار می کند و در انتها نمایشگری را برای نشان دادن واسط کاربری انتخاب می کند. ورودی کاربر را مدیریت کرده و به آنها پاسخ می دهد و با کاربر تعامل می کند. برای مثال، کنترلگر عبارت های پرس و جوی بانک اطلاعاتی را مدیریت کرده و آن ها را به مدل ارسال می کند، وظیفه اجرای پرس و جوها با مدل است.

بررسی وضعیت بازار کار ASP.Net MVC

بازار کار ASP.Net MVC

بعد از اینکه توضیحاتی در مورد ASP.Net MVC دادیم حال به سراغ بازار کار ASP.Net MVC برویم. در حال حاضر تعداد زیادی از سایت های برتر ایران با ASP.Net MVC نوشته شده اند. سایت هایی مثل دیجی کالا، ورزش سه، ایرانسل، همراه اول، بانک ملی، بانک ملت، رویال میاند، نی نی سایت، جام نیوز، سازمان سنجش، تبیان، خبرگزار ایسنا، بلاگفا و … با ASP.Net MVC نوشته و برنامه نویسی شده اند. پس متوجه می شویم که در ایران وضعیت خوبی برای این تکنولوژی و معماری وجود دارد. الان خیلی از شرکت های طراحی سایت با ASP.Net MVC کار طراحی و برنامه نویسی رو انجام میدهد. 

اگر بخواهیم بگیم وضعیت بازار کار ASP.Net MVC چطور هستش باید بگم شما به دو صورت می توانید از ASP.Net MVC کسب درآمد کنید یکی از طریق فریلنسری یا همون آزادکاری، یعنی خودتون پروژه دریافت کنید و پروژه رو انجام بدید که دریافت پروژه بستگی به خودتون دارد و باید روابط داشته باشد تا بتونید پروژه دریافت کنید یا در سایت ها فریلنسری عضو بشید و پروژه بگیرید. یک روش دیگر این است به عنوان برنامه نویسی ASP.Net MVC مشغول به کار شوید که معمولا تعداد شرکت هایی که به متخصص و برنامه نویس ASP.Net MVC نیاز دارند زیاد است و به راحتی میتوانید کار پیدا کنید البته باید واقعا مسلط و قوی باشید. 

 پس اگر میخواهید شروع به یادگیری ASP.Net MVC کنید جای نگرانی نیست چون وضعیت کاری خوبی در ایران برای این تکنولوژی وجود دارد. اگر هم منابع آموزشی ندارید پیشنهاد میکنم از فیلم های که در بخش پایین معرفی کرده ایم جهت یادگیری و آموزش برنامه نویسی ASP.Net MVC  استفاده کنید. 

جلسات رایگان دوره آموزش طراحی وب با ASP.Net MVC 

(بیش از ۲۰ ساعت فیلم آموزشی، کل دوره بیش از ۷۵ ساعت): 
جلسه یک | جلسه دو | جلسه سه | جلسه چهار | جلسه پنج | جلسه شش | جلسه هفت | جلسه هشت | جلسه نه | جلسه ده |  جلسه یازده |  جلسه دوازده |  جلسه سیزده | جلسه چهارده |  جلسه پانزده |  جلسه شانزده |  جلسه هفده |  جلسه هجده و نوزده |  جلسه بیست

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *