Home » Yoast » ویژگی های فنی سئو از دیدگاه Yoast و بررسی ۸ تکنیک برتر

ویژگی های فنی سئو از دیدگاه Yoast و بررسی ۸ تکنیک برتر

برای اینکه سایت شما در موتور‌های جستجو مثل گوگل نمایش داده شود، باید اقداماتی را انجام دهید یا به اصطلاح سایت خود را سئو کنید. برخی از این اقدامات فنی هستند که به همین خاطر ممکن است عملیات سئو کردن سایت خود را به شخص دیگری سپرده باشید که در این زمینه تخصص دارد. اما اگر کمی به این حوزه علاقه‌مند باشید، می‌توانید ویژگی های فنی سئو را بیاموزید و خود گامی استوار در این راستا بردارید.  در این مقاله به ۸ مورد از تکنیک های برتر سئو در سایت از دیدگاه Yoast می‌پردازیم که می‌تواند سایت شما را به نتایج اولیه گوگل برساند.

 

ویژگی های فنی سئو

به راستی سئو چه ویژگی‌های فنی می‌تواند داشته باشد؟ جالب است یک کلمه ساده سه حرفی، تا این حد بر روی وبسایت ما تاثیرگذار است. تیم yoast که با کمک افزونه وردپرسی خود به نام افزونه Yoast SEO مشهور شده‌اند، دیدگاه‌هایی را در این راستا ارائه می‌دهند که اگر به آن‌ها توجه کنیم، مطمئنا نتایج خوبی خواهیم گرفت. امروز هم ما ۸ مورد از این ویژگی های فنی سئو را برایتان در نظر گرفتیم که واقعا نمونه‌های نابی هستند و پیشنهاد می‌کنیم حتما به آن‌ها توجه ویژه‌ای کنید.

 

سئو فنی چیست؟

اگر نسبت به بهبود جنبه‌های فنی سایت خود اقدام کنید تا صفحات بیشتری از سایت شما در موتورهای جستجو قرار بگیرد، به آن سئوی فنی می‌گویند. مواردی مثل افزایش سرعت سایت، بهبود سایت برای خزنده‌های موتور‌های جستجو و … جزو این دسته هستند. سئوی فنی در دسته on-page SEO قرار می‌گیرد. on-page SEO مجموعه اقداماتی است که در داخل سایت خود انجام می‌دهید تا رتبه بهتری در گوگل و موتورهای جستجوی مختلف کسب کنید.

 

تکنیک های برتر سئو

گوگل سعی می‌کند بهترین نتیجه‌ها را به کاربران نمایش دهد. اگر می‌خواهید سایت شما در نتایج اول باشد، باید تلاش کنید سایت خود را به استانداردهای گوگل نزدیک کنید. باید همیشه خزنده‌های گوگل را راضی نگه دارید و به موارد فنی سایت خود نیز اهمیت دهید. در ادامه ۸ ویژگی یک سایت که از لحاظ جنبه‌های فنی و تکنیک های برتر سئو، مشخص شده را به شما معرفی می‌کنیم.

ویژگی های فنی سئو از دیدگاه Yoast و بررسی ۸ تکنیک برتر

۱- سرعت بارگذاری سایت شما باید بالا باشد

کاربران برای وقت خود ارزش قائلند. از طرفی هم اصلا حوصله ندارند برای باز شدن سایت شما صبر کنند. در سال ۲۰۱۶ یکی از تحقیقات نشان داد که ۵۳ درصد از کاربرانی که با موبایل وارد سایت‌ها می‌شوند، اگر زمان باز شدن یک سایت بیشتر از ۳ ثانیه باشد، آن را ترک می‌کنند. باید قبول کنیم که این عدد امروزه کمتر از ۳ ثانیه شده است.

 

گوگل هم سایت‌هایی که زمان لود بالایی دارند را تشخیص می‌دهد و طبعا امتیاز بالایی نیز برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد. همین باعث می‌شود سایت شما در نتایج اولیه گوگل قرار نگیرد و ترافیک قابل توجهی را از دست بدهید.

 

برای سنجش سرعت سایت خود می‌توانید از سایت‌ها و ابزارهای مختلفی نظیر سایت GTmetrix استفاده کنید. ما ۱۶ راهکار برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی را برای شما آماده کرده‌ایم که بد نیست نگاهی به آن بیاندازید.

 

۲- سایت شما با خزنده‌های گوگل دوست است

موتورهای جستجو از روبات‌هایی استفاده می‌کنند تا سایت شما را بررسی کنند و لینک‌های موجود در صفحات شما را دنبال کنند تا موضوع سایت را بفهمند. اما این تنها راه برای دوستی با خزنده‌های موتورهای جستجو نیست.

 

اما راه‌های دیگری نیز برای راهنمایی خزنده‌ها وجود دارد. به عنوان مثال یکی از ویژگی های فنی سئو این است که می‌توانید اجازه ندهید صفحات مشخصی از سایت شما توسط خزنده‌ها بررسی شود یا اینکه به آن‌ها بگویید صفحه‌ای را بررسی کنند ولی آن را در نتایج جستجو نشان ندهند.

 

فایل Robots.txt

یکی از راه‌های عالی برای راهنمایی خزنده‌ها استفاده از فایل Robots.txt است. اما باید به درستی از آن استفاده کنید؛ چرا که یک اشتباه کوچک در این فایل باعث می‌شود، خزنده‌ها قسمت‌های مهم سایت شما را بررسی نکنند و در نتایج گوگل ظاهر نشوید. پس بهتر است اگر در مورد آن چیزی نمی‌دانید، از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

 

همچنین می‌توانید از افزونه‌هایی نظیر Yoast SEO کمک بگیرید که این فایل را برای سایت شما می‌سازند و با استفاده از آن می‌توانید دستورهای مختلفی به خزنده‌ها بدهید. .

 

۳- سایت شما لینک‌های خراب زیادی ندارد

ممکن است سایت شما لینک‌هایی داشته باشد که کاربر با کلیک بر روی آن‌ها با صفحات ۴۰۴ مواجه شود که نشان‌دهنده این است که آن صفحات دیگر روی سایت شما وجود ندارد. خزنده‌های گوگل با دیدن صفحات ۴۰۴ اعصابشان خرد می‌شود و آن‌ها را دوست ندارند.

خزنده‌ها همه لینک‌هایی که در سایت شما موجود است، حتی آن‌هایی که مخفی کرده‌اید را نیز بررسی می‌کنند. متاسفانه همه سایت‌ها تعدادی صفحه ۴۰۴ دارند. یکی از تکنیک های برتر سئو این است که شما باید این صفحات ۴۰۴ را مدیریت کنید و بعد از پاک کردن صفحه‌ای، آن را به صفحه‌ای دیگر ریدایرکت کنید. (درباره ریدایرکت ۳۰۱ چه می‌دانید)

 

۴- سایت شما محتوای تکراری ندارد

اگر سایت شما دارای یک محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت باشد، یا اینکه کپی محتوای شما در سایت‌های دیگر وجود داشته باشد، موتورهای جستجو گیج می‌شوند و نمی‌دانند باید به کدام یک رتبه بهتری بدهند.

 

در این ویژگی های فنی سئو باید حواستان باشد که لینک‌های مختلف مربوط به یک محتوای تکراری نباشند و هر کدام به صفحه‌ای منحصر به فرد منتقل شوند. البته این موضوع برای کاربران اهمیتی ندارد اما موتورهای جستجو نسبت به آن حساس‌اند.

 

۵- سایت شما امن است

ویژگی های فنی سئو از دیدگاه Yoast و بررسی ۸ تکنیک برتر

یکی از موارد اساسی که یک سایت از نظر ویژگی های فنی سئو باید داشته باشد، بحث امنیت است. نه تنها کاربران به سایت‌های امن بیشتر اعتماد می‌کنند، بلکه می‌توان گفت موتورهای جستجو نیز برای آن‌ها ارزش قائلند. یکی از راه‌های ساده ولی کاربردی، استفاده از پروتکل HTTPS یا گواهینامه SSL در وردپرس است.

 

پروتکل HTTPS این اطمینان را به کاربر می‌دهد که هیچ کسی نمی‌تواند اطلاعات تبادل شده بین مرورگر و سایت را ردیابی و رهگیری کند. پس اگر از این پروتکل استفاده نمی‌کنید، باید به فکر داشتن یک گواهینامه SSL باشید تا بتوانید از پروتکل HTTPS استفاده کنید.

 

اگر آیکون قفل را در سمت چپ مرورگر خود می‌بینید، یعنی سایت شما از پروتکل HTTPS استفاده می‌کند؛ در غیر این صورت، سایت شما فاقد گواهینامه SSL است.

 

۶- سایت شما دارای داده‌های ساختار یافته است

داده‌های ساختار یافته به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند سایت شما دقیقا در چه حوزه‌ای فعال است و محتوای صفحات مختلف سایت شما، دقیقا در مورد چه موضوعی است. حتی می‌تواند درک کند شما دقیقا چه نوع محصولی را در سایت خود می‌فروشید.

برای استفاده از داده‌های ساختار یافته فقط یک فرمت تعیین شده وجود دارد و به همین خاطر اگر از آن استفاده کنید، موتورهای جستجو به سرعت به وجود آن پی خواهند برد. درباره داده‌های ساختار یافته در نسخه yoast seo 11 بیشتر بخوانید.

 

۷- XML sitemap در سایت شما وجود دارد

فایل sitemap.xml در واقع لیستی از صفحات مختلف وبسایت شما محسوب می‌شود. با استفاده از آن مطمئن می‌شوید که موتورهای جستجو هیچ یک از قسمت‌های مهم سایت شما را از دست نخواهند داد. همچنین این فایل در پست تایپ‌های مختلف مثل نوشته‌ها، برگه‌ها، محصولات و … می‌تواند دسته بندی شود و شامل تعداد عکس‌ها و تاریخ آخرین تغییرات پست تایپ مربوطه است.

 

اگر اساس یک وبسایت به درستی بنا شده باشد، عملا به sitemap.xml نیازی نخواهید داشت ولی استفاده از آن ضرری برای سایت شما ندارد و توصیه می‌شود از آن استفاده کنید. شما با کمک افزونه yoast seo می‌توانید نقشه سایت خود را ایجاد کنید. اینگونه یکی دیگر از ویژگی های فنی سئو را رعایت کرده‌اید.

ویژگی های فنی سئو از دیدگاه Yoast و بررسی ۸ تکنیک برتر

۸- استفاده از تگ‌های Hreflang

اگر سایت شما بیش از یک کشور را هدف قرار می‌دهد که در آن کشورها از یک زبان مشترک استفاده می‌شود، باید به موتورهای جستجو کمک کنید تا بفهمند می‌خواهید از کدام کشورها و زبان‌ها، مخاطب جذب کنید. در این صورت موتورهای جستجو می‌توانند نتایج بهتری را براساس ناحیه جغرافیایی کاربران به آن‌ها نمایش بدهند.

 

تگ‌های Hreflang به شما کمک می‌کنند دقیقا همین کار را انجام دهید. با استفاده از آن‌ها می‌توانید تعیین کنید صفحه خاصی از سایت شما برای کدام کشور و زبان مناسب است. همچنین این کار باعث عدم بوجود آمدن محتوای تکراری در سایت شما می‌شود.

 

البته سئو کردن سایت‌های چند زبانه کمی به دقت و تخصص نیاز دارد. در صورتی که یک سایت چند زبانه دارید، می‌توانید از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

 

نتیجه گیری

سئو کردن یک وبسایت از عوامل بسیار مهم در جذب کاربران به شمار می‌رود. اگر سایت شما در نتایج اولیه گوگل باشد، ترافیک زیادی را جذب خواهید کرد که در موفقیت کسب و کار شما تاثیر زیادی دارد. در این مقاله به بررسی ویژگی های فنی سئو پرداختیم که می‌تواند در رتبه سایت شما بسیار موثر باشد. در واقع این تکنیک های برتر سئو جزء گزینه‌های مهمی هستند که اگر بر آن‌ها مسلط شوید دیگر نیازی به متخصصین سئو ندارید و خودتان به راحتی سایت خود را سئو می‌کنید.

نوشته ویژگی های فنی سئو از دیدگاه Yoast و بررسی ۸ تکنیک برتر اولین بار در بیست اسکریپت. پدیدار شد.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *