نکات بعد از فروش محصول برای بهینه سازی نرخ تبدیل
در جلسه اول آموزشهای بهینهسازی نرخ تبدیل در مورد این صحبت کردیم که نرخ تبدیل چیست و چرا در بازاریابی آنلاین از آن استفاده میکنیم. در جلسه دوم این مجموعه آموزشی درباره بهینهسازی کسبوکار اینترنتی شما و رعایت نکات قبل از فروش محصول یا خدمات صحبت کردیم تا بتوانیم Conversion Rate بالاتری داشته باشید. پس بریم سراغ نکات بعد از فروش
اما امروز قصد داریم در مورد نکات بعد از فروش صحبت کنیم. روشهایی که میتوانید با استفاده از آنها حتی بعد از فروش محصول هم نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. به راحتی آب خوردن!
حتی اگر شما از فروشگاه اینترنتی خودتون به صورت کامل رضایت داشته باشید باید این موضوع رو بدونید که سایت شما همیشه امکان این رو دارد که عملکرد بهتری داشته باشد. در واقع با یک نرخ تبدیل بهبود یافته میتونید سایت خودتون رو ارتقاء و گسترش دهید.
از ابزار تست A/B استفاده کنید
این احتمال وجود داره که رقیبهای سایت شما از تست A/B برای صفحه فرود، دکمههای CTA، کپی وبسایت و غیره استفاده کنند تا ببینند چه چیزی برای سایت آنها عملکرد خوبی دارد و برایشان مفید است.
اگر رقبای شما متوجه مواردی که برای آنها مفید است شوند و در واقع دریابند که چه کارهایی برای مشتری باید انجام دهند ممکنه حتی کاربر و مشتری بالقوه سایت شما نیز برای خرید محصول به آنها مراجعه کند و شما آنها را از دست بدهید.
با وجود این موارد اگر شما چگونگی استفاده از ابزارهای تست A/B رو به نفع خود یاد بگیرید میتونید سایت خودتون رو با روشهای تست شده و CTAها بهینهسازی کنید.
شما برای تست کردن سایت خودتون میتونید از ابزارهای مختلفی مثل تست A/B ، Optimizely Visual Website Optimizerو Kameleoon استفاده کنید.
بهعنوان مثال شما با استفاده از این تست میتونید تغییراتی رو در صفحه فرود سایت خودتون ایجاد کنید تا ببینید کدام تغییر برای سایت شما مفید است. نتایجی که از این تست بهدست میآورید رو تجزیه و تحلیل کنید تا بتونید نسخهای رو انتخاب کنید که بهترین نرخ تبدیل رو برای سایت شما بهدست میآورد. نتیجهی نهایی میتونه بهعنوان صفحه اصلی سایت شما هم در نظر گرفته شود.
اطمینان دوباره به تجربه بازدیدکنندگان سایت
شما هرگز متوجه نمیشوید کسانیکه با آنها به صورت آنلاین معامله میکنید چه کسانی هستند چرا که بازدیدکنندگان تمایل دارند که مشکوک باشند. ممکنه که کاربران نسبت به فروشگاه تجارت الکترونیکی شما اطمینان داشته باشند و شکی در ذهن آنها وجود نداشته باشند اما شما باید این اعتماد رو دوبارهسازی کنید در واقع شما باید مشتریهای خودتون رو در اعتماد کامل نسبت به سایت نگاه دارید.
این موضوع خیلی مهمه که کاربر هنگام بازدید از سایت شما با خودش فکر کنه که سایت فروشگاهی اینترنتی شما قابل اعتماد و بسیار جدی است و من میتونم به راحتی و بدون هیچ ریسکی از این سایت خرید انجام دهم و یا ایمیل ارسال کنم.
برای برطرف کردن تمام موانع و جلب اعتماد دوباره کاربر لازمه که شما یک سری عناصر که هدف اصلی آنها دادن اطمینان و احساس امنیت به کاربر است در سایت خود قرار دهید.
در اینجا برخی از مواردی که سبب جلب اعتماد دوباره کاربر و افزایش نرخ تولید سایت میشود رو برای شما نشان میدهیم. برخی از این موارد بسیار ساده و برخی دیگر فنی هستند.
- یک فروشگاه شیک و حرفهای ایجاد کنید.
- ایجاد صفحات انبوه سازمانی و یکپارچه.
- ایجاد بخش برای پرسشهای متداول ،بخش نظرات، انتقادات و پیشنهادات.
- ارائه تضمینهای مربوط به تحویل و پرداخت محصول در قالب تصویر.
- همراهی کاربران و مشتریها در طول روند خرید به صورتیکه کاربر بتونه سوالات خودش رو در قالب چت آنلاین از شما بپرسد. راههای ارتباطی سایت خودتون رو مثل ایمیل، تلفن و تماس با ما رو در سایت خود برجسته کنید.
- محرمانه بودن اطلاعات مشتریان خودتون رو با نمایش اطلاعات اجباری، گواهینامهها و غیره ضمانت کنید.
بهعنوان مثال: دیجی کالا، ضمانت خودش رو در فوتر سایت به نمایش در آورده است.
هدفگذاری مجدد سبدهای خرید ترک شده
شما تنها کسی نیستید که سبد خرید خودتون رو ترک کردید. بر اساس گفتهی یک فروشگاه اینترنتی در واقع بالغ بر ۸۸ درصد از مردم هنگام خرید یک محصول به صورت اینترنتی مجبور به ترک سبد خرید خود میشوند.
هدفگذاری مجدد سبدهای خرید ترک شده یک راهکار مفید درباره این موضوع است. این هدفگذاری مجدد مطمئن میشود که شما تبلیغات رو تنها برای مشتریانی که قبلا از سایت شما بازدید کردهاند به نمایش در میآید. در واقع کاربر قبل از تمام شدن پروسهی خرید سبد خرید رو ترک میکند.
همچنین شما میتونید پیشنهادات و تبلیغاتی رو به هدفگذاری اضافه کنید تا کاربر دوباره به سمت سایت شما جذب شود و پروسه خرید خود را تکمیل کند.
Criterio و Target2Sell دو تا از نرمافزارهایی هستند که به شما این امکان رو میدهند تا تلاشهای هدفگذاری مجدد سایت خودتون رو به صورت اتوماتیک انجام دهید. شما میتونید از این نرمافزارها در راستای هدفگذاری مجدد سبدهای خرید ترک شده سایت خود استفاده کنید.
به هر حال اگر میدونید چرا کاربران سبدهای خرید خودشون رو در سایت شما رها میکنند باید موضوعاتی که باعث ترک سبد توسط کاربر میشود رو از سایت خود حذف کنید و آنها را از بین ببرید. اگر اقدام به حل این مشکلات کنید سبدهای ترک شدهی کمتری رو در سایت خود مشاهده خواهید کرد.
بهینهسازی برای شخصیتهای مختلف
شما میتونید شخصیتها و کسب و کارهایی رو که با ارزش هستند بهینهسازی کنید و اونها رو هدف قرار دهید.
هنگامیکه این افراد شناسایی شدند شما باید یک ارتباط مناسب برای پاسخگویی به نیازهای درک شده توسط مشتریان بالقوه طراحی کنید. این ارتباط مناسب میتونه یک پیام ایدهآل باشه که هر یک از این پیامها نیز بسته به نوع و هدف وکانال مورد استفاده در کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال (تبلیغات فیسبوک، آگهیهای Linkedin، Google Adwords، تبلیغات توییتر، آگهیهای Instagram و غیره) متفاوت است.
یک گام اساسی در بهینهسازی نرخ تبدیل این است که ترافیک صفحه فرود رو به صفحات خاصی که در آن محصول یا خدمات ارائه شده است انتقال دهید.
پیگیری رفتار مشتری در نکات بعد از فروش
پیگیری رفتار مشتری باید جزء یکی از اهداف سایت شما باشد. رفتار مشتریها میتونه اطلاعات بسیار زیادی رو در ارتباط با نحوه عملکرد سایت، نحوه ارتباط مشتریان با سایت و اینکه توجه مشتریان بیشتر به سمت کدام محصول هست باشد. همچنین نتیجه این پیگیری این است که شما بفهمید کدام محصول سایتتان فروش بیشتری دارد.
برای پیگیری رفتار مشتریهای سایت ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از محبوبترین و کاربردیترین این ابزارها Google Analytics است.
نسخه رایگان گوگل آنالیتیکس یک ابزار قدرتمند برای این است که شما این امکان رو داشته باشید که تعیین کنید بازدیدکنندگان سایت از کجا میآیند و چه صفحاتی با آنها تعامل دارند.
با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود از سن کاربر و حتی دستگاهی که از آن برای دسترسی به سایت شما استفاده میکند آگاهی داشته باشید.
ایجاد استراتژی محتوا در نکات بعد از فروش
اگر شما با محصولاتی که در سایت خود ارائه میدهید قادر نیستید اهداف آنلاین رو جذب کنید پس سایت فروشگاهی شما با شکست مواجه خواهد شد. شما نمیتونید اهمیت همه رو به یک میزان در نظر بگیرید در واقع شما باید بتونید موضع خودتون رو مشخص کنید.
بهعنوان مثال سایت Beardbrand برای اطمینان از تحریک شدن افراد به خرید برای محصولات خودش محتوای پشتیبانی در نظر گرفته است تا به تصویر کسب و کار خودشون اعتبار ببخشند. این سایت تصاویری از چگونگی استفاده از محصولات توسط کاربر رو در این تصاویر نمایش دادهاند و این پیام را همواره در همه پلتفرم های بازاریابی و تبلیغاتی سایت خود تحویل دادهاند.
با این کار آنها امروزه بهعنوان یکی از بزرگترین و موفقترین تجارتهای الکترونیک فروشگاهی هستند که درآمد ماهانه ۱۰۰،۰۰۰ دلاری خودشون رو فقط از طریق فروش آنلاین توسعه میدهند.
بازاریابی محتوا ( بازاریابی ورودی) برای ایجاد آگاهی از نام تجاری در فروشگاه تجارت الکترونیک بسیار مورد اهمیت است. شما باید مقالاتی رو در وبلاگ بنویسید، ویدئوها و تصاویری تولید کنید که به کاربرانتان درک دقیقی از سایت شما بدهند.
از اتوماسیون بازاریابی ایمیل استفاده کنید
دلیل اینکه چرا شما باید از استراتژی اتوماسیون بازاریابی ایمیل استفاده کنید بسیار ساده است. شما می توانید با استفاده از این اتوماسیون محتوای مناسب را به شخص مناسب ارسال کنید. این اتوماسیون در واقع ترکیبی از بازاریابی ورودی است.
با استفاده از این اتوماسیون شما میتونید برای مخاطبان خاص خود به صورت جدا ایمیل ارسال کنید و فاصله بین افرادی که محتوا میفرستند و یا محتوا را دریافت میکنند رو کم کنید.
با استفاده از اتوماسیون بازاریابی ایمیل شما قادر هستید برنامههای مختلفی برای ارسال خبرنامه و ایمیل در نظر بگیرید. در اینجا برخی از سادهترین و رایجترین این موارد رو برای شما ذکر کردیم:
- ارسال ایمیل به همراه هدیه و ایده برای افرادی که در سایت شما ثبتنام میکنند.
- ارسال ایمیل شخصی هنگام تولد اعضاء به همراه یک هدیه برای کاربر.
- بعد از چند روز با کاربرانی که سبد خرید رو ترک کردند تماس بگیرید.
- ارسال محتویات برای کاربر به ترتیب جدول زمانی.
مفهوم اصلی و اساسی این است که هر مخاطب میتواند یک مشتری بالقوه باشد پس باید مخاطب رو دنبال کرد و آن را تغذیه کنید.
شروع هدفگذاری مجدد کمپینها
راه اندازی یک استراتژی بازاریابی مجدد برای افزایش ترافیک، نرخ تبدیل و حفظ مشتریان در طول زمان در یک فروشگاه تجارت الکترونیک بسیار مفید است. در واقع این استراتژی یک نوع تبلیغ آنلاین است که به اقداماتی که قبلا کاربر در سایت انجام داده است بر میگردد یعنی زمانیکه اقدامات کاربر منجر به خرید از سایت نشده است.
هدف اصلی بازاریابی این است که مشتریان بالقوه سایت تبلیغات رو متمرکز بر محصولات مورد نظر خود در تجارت الکترونیک ببینند. همچنین بازاریابی مشتریان بالقوهای که از دست دادهاند و شخصیسازی تبلیغات نیز یکی دیگه از اهداف آن است. این تکنیک تبلیغاتی مبتنی بر استفاده از کوکی ناشناس است که هنگام دسترسی کاربر به وب سایت منتشر میشود.
کوکیها برای رهگیری گشت و گذار کاربرها در سایتها استفاده میشود تا بتونید تبلیغاتی رو به کاربر نمایش دهید و باعث تحریک کاربر برای خرید محصول شوید.
رسانههای اجتماعی نیز میتوانند برای بازاریابی مجدد مورد استفاده قرار بگیرند. بهعنوان مثال با استفاده از بازاریابی فیسبوک میتوانید کاربرانی را که از یک وبسایت استفاده کردهاند طبق قوانین دستهبندی کنید و برای آنها تبلیغات ارسال کنید.
جمعبندی نکات بعد از فروش
تبدیل بازدیدکننده به مشتری در سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در واقع شما بدون تبدیل کسب و کاری رو اداره نمیکنید. اینکه نرخ تبدیل شما چه اندازه است اهمیت نداره این موضوع مهم هست که نرخ تبدیل همیشه امکان بهبود بخشیدن رو داره و شما میتونید نرخ تبدیل سایت خودتون رو افزایش دهید. برای افزایش نرخ تبدیل سایت موارد بسیاری وجود دارد که شما با رعایت کردن آنها میتونید به صورت چشمگیری نرخ تبدیل سایت خودتون رو افزایش دهید.
نوشته نکات بعد از فروش محصول برای بهینه سازی نرخ تبدیل اولین بار در بیست اسکریپت. پدیدار شد.