سورس کد بازی دوز Tic Tac Toe به زبان پایتون
بارها در مورد یادگیری و آموزش برنامه نویسی با استفاده از سورس کد برنامه نویسی صحبت کردیم و به نظرم دیگر نیاز نیست در این زمینه صحبتی داشته باشیم. امروز هم یک سورس کد پایتون آماده کردیم که به نظرم می تواند به شما خیلی مطالب یاد دهد. در این مطلب سورس کد بازی دوز Tic Tac Toe به زبان پایتون رو آماده کردیم که در بعضی از سایت های برنامه نویسی به قیمت های خیلی زیادی فروخته می شود.
در این مدت سورس کدهای کمی در زمینه پایتون داخل سایت قرار دادیم که تصمیم گرفتیم بعد از این، در زمینه پایتون بیشتر فعال باشیم. البته منابع خوبی برای یادگیری این زبان دوست داشتنی داخل سایت است اما اگر میخواهید واقعا برنامه نویس خوبی شوید حتما از سورس کدها استفاده کنید. یک نکته هم در مورد سورس کدها متذکر شوم در ابتدای یادگیری برنامه نویسی، به هیچ عنوان سمت سورس کد نرید چون خیلی از مطالب رو نمیدونید و دچار مشکل می شوید. سعی کنید دو سه ماه برنامه نویسی کار کنید و بعد از اینکه خیلی از مطالب رو یاد گرفتید بعد کم کم از سورس کدهای کوچک شروع کنید.
قبل از اینکه شروع به معرفی سورس کد بازی دوز Tic Tac Toe به زبان پایتون کنیم توضیحاتی در مورد خود بازی دوز یا Tic Tac Toe دهیم شاید بعضی از دوستان این بازی جذاب رو نشناسند. بر اساس چیزی که در ویکی پدیا امده، ایکس او (که در فارسی دوز هم نامیده میشود) یک بازی دو نفرهاست که به وسیله یک قلم و کاغذ انجام میشود. نام این بازی به دلیل علامتهای X و O است که در طول بازی استفاده میشود. برای آغاز این بازی در یک صفحه جدولی با ۳ ردیف و ۳ ستون رسم میشود و هر یک از طرفین یکی از علامتهای X یا O را انتخاب میکنند و تا انتهای بازی برای پر کردن خانههای جدول از آن استفاده میکنند.
برای شروع بازی یکی از طرفین به قید قرعه علامت X یا O را که قبلاً انتخاب کرده در یکی از خانههای جدول ۹ خانهای قرار میدهد. سپس نفر دوم علامت مربوط به خود را در خانههای دیگر که هنوز پر نشدهاند قرار میدهد و پس از آن مجدداً نوبت نفر اول خواهد بود.
نقطه پایان بازی در هر مرحله جایی است که یکی از حریفان بتواند علامتی را که در ابتدای بازی انتخاب کرده در یکی از ردیفهای افقی، عمودی یا قطری قرار دهد و در طول بازی هر یک از طرفین با قرار دادن علامت خود در مقابل علامتهای حریف نباید اجازه دهند که حریف یک خط عمودی، افقی یا قطری را با علامت خود پر کند. تقریبا میشه گفت این بازی همان بازی دوز خودمان است که در مدارس هم خیلی انجام میدادیم.
سورس کد بازی دوز Tic Tac Toe به زبان پایتون
در بخش بالا گفتیم بازی دوز یا همون Tic Tac Toe چیست؟ و نحوه بازی کردن آن هم رو گفتیم. حالا به سراغ سورس کد بازی دوز Tic Tac Toe به زبان پایتون بریم. در بخش زیر سورس کامل این بازی رو قرار دادیم و در انتهای همین صفحه می توانید این سورس رو به صورت رایگان هم دانلود کنید. لطفا از فروش این سورس کد بازی خوداری کنید تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
from tkinter import * import tkinter.messagebox tk = Tk() tk.title("Tic Tac Toe") click = True def checker(buttons): global click if buttons["text"] == " " and click == True: buttons["text"] = "X" click = False elif buttons["text"] == " " and click == False: buttons["text"] = "p" click = True elif(button1["text"] == "X" and button2["text"] == "X" and button3["text"] == "X" or button4["text"] == "X" and button5["text"] == "X" and button6["text"] == "X" or button7["text"] == "X" and button8["text"] == "X" and button9["text"] == "X" or button3["text"] == "X" and button5["text"] == "X" and button7["text"] == "X" or button1["text"] == "X" and button5["text"] == "X" and button9["text"] == "X" or button1["text"] == "X" and button4["text"] == "X" and button7["text"] == "X" or button2["text"] == "X" and button5["text"] == "X" and button8["text"] == "X" or button3["text"] == "X" and button6["text"] == "X" and button9["text"] == "X"): tkinter.messagebox.showinfo("Winner X", "You Won the game") elif (button1["text"] == "p" and button2["text"] == "p" and button3["text"] == "p" or button4["text"] == "p" and button5["text"] == "p" and button6["text"] == "p" or button7["text"] == "p" and button8["text"] == "p" and button9["text"] == "p" or button3["text"] == "p" and button5["text"] == "p" and button7["text"] == "p" or button1["text"] == "p" and button5["text"] == "p" and button9["text"] == "p" or button1["text"] == "p" and button4["text"] == "p" and button7["text"] == "p" or button2["text"] == "p" and button5["text"] == "p" and button8["text"] == "p" or button3["text"] == "p" and button6["text"] == "p" and button9["text"] == "p"): tkinter.messagebox.showinfo("Winner o", "You Won the game") buttons=StringVar() button1 = Button(tk,text= " " ,font=('Times 26 bold'), height = 4, width =8, command=lambda:checker(button1)) button1.grid(row=1, column=0, sticky = S+N+E+W) button2 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button2)) button2.grid(row = 1, column =1, sticky = S+N+E+W) button3 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button3)) button3.grid(row = 1, column =2, sticky = S+N+E+W) button4 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command =lambda:checker(button4)) button4.grid(row = 2, column =0, sticky = S+N+E+W) button5 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button5)) button5.grid(row = 2, column =1, sticky = S+N+E+W) button6 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button6)) button6.grid(row = 2, column =2, sticky = S+N+E+W) button7 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button7)) button7.grid(row = 3, column =0, sticky = S+N+E+W) button8 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button8)) button8.grid(row = 3, column =1, sticky = S+N+E+W) button9 = Button(tk,text= " " , font=('Times 26 bold'), height = 4, width = 8 , command=lambda:checker(button9)) button9.grid(row = 3, column =2, sticky = S+N+E+W) tk.mainloop()
توجه: برای دانلود سورس کد بازی دوز Tic Tac Toe به زبان پایتون از جعبه (باکس دانلود) استفاده کنید.