Home » برنامه نویسی » شغل برنامه نویسی کامپیوتر

شغل برنامه نویسی کامپیوتر

این چند سال شاید بیش از هزار بار جواب سوال دوستان و کاربران سایت در مورد شغل برنامه نویسی کامپیوتر رو داده ام که بیشتر در مورد این پرسیده اند که آیا شغل برنامه نویسی کامپیوتر برای من مناسب هستش یا خیر؟ در این مقاله می خواهم توضیحاتی در مورد این موضوع دهم که کاربران و کسانی که می خواهند برنامه نویسی کامپیوتری را به عنوان شغل انتخاب کنند. سعی می کنم توضیحاتی در مورد یادگیری، میزان درآمد و سختی های این کار ارائه دهم تا به راحتی بتوانید یک انتخاب درست و قابل قبول داشته باشید.

شغل برنامه نویسی کامپیوتر

شغل برنامه نویسی کامپیوتر

وقتی در مورد شغل برنامه نویسی کامپیوتر صحبت می کنیم باید چند مورد رو بررسی کنیم و بر اساس اون موارد این شغل رو انتخاب کنیم. در بخش زیر به ۹ مورد مهم و اصلی اشاره کرده ایم:

  • علاقه به این حوزه
  • شرایط کاریابی و استخدام
  • تحصیلات
  • بازار کار
  • میزان حقوق
  • آسان یا سخت بودن
  • هوش و استعداد
  • نحوه یادگیری
  • مشکلات

۱- علاقه به این حوزه
اولین چیزی که برای انتخاب شغل برنامه نویسی کامپیوتر باید در نظر گرفت علاقه شخص به برنامه نویسی است. باید ببینیم ما علاقه ای به این حوزه داریم یا نه، چون بدون علاقه پیشرفتی در کار نیست و احتمالا با شکست روبرو می شوید. پیشنهاد میکنم بدون علاقه وارد این حوزه نشوید. 

۲- شرایط کاریابی و استخدام
اولین سوال کاربران و کسانی که می خواهند شغل برنامه نویسی کامپیوتر رو انتخاب کنند اینست که وضعیت استخدام و کاریابی در حوزه برنامه نویسی چگونه است. قبلا در این زمینه تعدادی مقاله خوب منتشر کردیم و درمورد نحوه کسب درآمد و استخدام صحبت کردیم. فقط در این بخش می توان گفت اگر به صورت تخصصی و عمقی مسلط باشید صد در صد استخدام می شوید و می توانید کار پیدا کنید پس اصلا نگران نباشید. در ابتدای کار باید به فکر این باشید تا می توانید تخصص و مهارت کسب کنید. 

توجه: پیشنهاد میکنم حتما مقالات درآمد برنامه نویس در ایران و آیا برنامه نویسی درآمد دارد را مطالعه کنید.

۳- تحصیلات
خیلی ها وقتی می خواهند وارد حوزه برنامه نویسی شوند فکر می کنند حتما باید مدرک تحصیلی داشته باشند. دوستان عزیز به هیچ عنوان نیاز نیست که شما حتما مدرک تحصیلی داشته باشید. تنها چیزی که از شما می خواهند تخصص و تسلط به زبان برنامه نویسی مربوطه هستش و مدرک ملاک نیست. البته این رو بگم اگر شما مدرک دانشگاهی در زمینه برنامه نویسی داشته باشید تاثیر گذار است اما اگر ندارید جای هیچ نگرانی نیست چون خیلی از برنامه نویس های ما اصلا مدرک دانشگاهی مربوطه ندارند یا اصلا رشته دیگری رو در دانشگاه خوانده اند.

۴- بازار کار
یکی از مسائل مهم و حیاتی که قبل از ورود به حوزه برنامه نویسی باید به آن توجه ویژه کرد بحث بازار کار برنامه نویسی می باشد. شخصا بارها مقالات و پادکست های صوتی را در این زمینه در سایت و شبکه های اجتماعی منتشر و در مورد بازار کار برنامه نویسی صحبت کرده ام. اگر بخواهم خیلی واضع و خودمونی بگم، برنامه نویسی آینده فوق العاده ای دارد و وضعیت بازار کار آن عالی می باشد. هر شخصی که واقعا برنامه نویس باشد و تخصص لازم برای انجام پروژه را کسب کرده، می تواند راحت کسب درآمد کند و به درآمدهای عالی برسد. خدا رو شکر بازار کار برنامه نویسی چه در ایران و چه در خارج کشور عالی هستش و می توان گفت این بازار روز به روز در حال افزایش و پیشرفت است.

پیشنهاد میکنم حتما مقالات بازار کار آنلاین برنامه نویسی و آینده برنامه نویسی را مطالعه کنید.

۵- میزان حقوق
یکی دیگر از مسائل مهم قبل از انتخاب شغل برنامه نویسی کامپیوتر، بحث میزان حقوق برنامه نویس می باشد. در این مورد هم مقالات زیادی در سایت قرار داده ایم که می توانید استفاده کنید. نتیجه این مقالات این بود که یک برنامه نویس از ۲ تا ۱۲ میلیون حقوق میگرد و اگر بخواهد خودش کار کند بستگی به فعالیت و میزان کار خودش دارد. البته در این شرایط اقتصادی کسانی هستند که پروژه از خارج کشور می گیرند و درآمد های فوق العاده ای کسب می کنند. 

پیشنهاد میکنم مقاله حقوق برنامه نویسی را مطالعه کنید.

۶- آسان یا سخت بودن
خیلی ها می خواهند بدانند که آیا یادگیری و آموزش برنامه نویسی سخت است یا آسان، باید بگم هر چیزی در ابتدای یادگیریش سخت است چون قبلا با آن آشنا نبودیم و نمیدونیم چی به چی هستش، اما بعد از اینکه مفاهیم اولیه رو یاد گرفتیم و متوجه شدیم چی به چی هستش خیلی راحت می توانیم در آن حوزه پیشرفت کنیم. پس در ابتدا، یادگیری شاید تا حدودی سخت باشد ولی در ادامه خیلی خیلی آسان می شود و بسیار دلچسب است.

۷- هوش و استعداد
متاسفانه به کرات دیده ام که همکاران و کسانی که خودشان در برنامه نویسی شکست خورده اند بحث هوش و استعداد رو به میان میاورند. شکی در این نیست که هر حوزه و رشته ای، هوش و استعداد خودش را می خواهد. اما اینطورم نیست که باید یک نخبه باشی تا برنامه نویس شوی، بارها دیده ام که کسانی که در حوزه برنامه نویسی فعال هستند می گویند کسانی که می خواهند برنامه نویسی یاد بگیرند باید نخبه و هوش بالایی داشته باشند. نمیدونم این صحبت ها از کجا میاید. دوستان عزیز اگر به این حوزه علاقه دارید و از لحاظ هوش و استعداد در حد معمول هستید صد در صد شما برنامه نویس خوبی می شوید اگر وقت بذارید و آموزش ببینید و در کنارش پشتکار داشته باشید.

توجه: همینجا به شما تضمین میدم اگر پشتکار داشته باشید و برنامه نویسی مورد علاقه شما باشد صد در صد موفق می شوید.

۸- نحوه یادگیری
بحث بعدی که باید به آن توجه کنیم برای انتخاب شغل برنامه نویسی کامپیوتر، نحوه یادگیری و آموزش برنامه نویسی می باشد. درسته یادگیری مهم هستش اما از یادگیری مهمتر شروع یادگیری است. پیشنهاد میکنم بعد از پایان این مقاله شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید. منابع زیادی برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی در سایت وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

توجه: اگر به دنبال منابع آموزشی هستید پیشنهاد میکنم به مطلب هدیه : ۴۰ ساعت فیلم آموزشی برای ورود به بازار کار مراجعه کنید.

۹- مشکلات
آخرین گزینه ای که باید به آن اشاره کرد مشکلات شغل برنامه نویسی کامپیوتر است. درسته ما از خوبی های برنامه نویسی گفتیم و خیلی مقاله منتشر کردیم ولی باید مشکلات این حوزه رو هم مورد بررسی قرار دهیم. شغل برنامه نویسی مثل خیلی از مشاغل دیگر پشت میز نشینی هستش و با کامپیوتر سر و کار دارید. پس باید مواظب خودتون باشید و خیلی مسائل رو رعایت کنید. پیشنهاد میکنم حتما مقاله مشکلات شغل برنامه نویسی و نحوه رفع آنها را مطالعه کنید تا به صورت کامل با مشکلات این حوزه آشنا شوید.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *