Home » #C » مقایسه جاوا و سی شارپ

مقایسه جاوا و سی شارپ

برای انتخاب بین جاوا و سی شارپ مقالات زیادی نوشته شده و هر کسی نظر خودش رو تحمیل می کند. اما اگر بخواهیم بین جاوا یا سی شارپ یکی رو انتخاب کنیم باید ابتدا در مورد هر کدام تحقیقاتی رو انجام و مقایسه ی به دور از تعصب صورت گیرد. در این مقاله که با عنوان مقایسه جاوا و سی شارپ ارائه شده است، توضیحاتی رو ارائه میدهیم تا شما برای انتخاب بین جاوا و سی شارپ دچار مشکل نشوید و به راحتی بتوانید یکی از این دو زبان رو، برای یادگیری انتخاب کنید. برای مطالعه مقایسه جاوا و c# پیشنهاد میکنم مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

مقایسه جاوا و سی شارپ

قبل از اینکه شروع به مقایسه جاوا و سی شارپ کنیم باید توضیحاتی در مورد هر زبان ارائه دهیم و بعد به سراغ مقایسه برویم. 

زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟

سی شارپ (به انگلیسی: C#)، زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌نت شرکت مایکروسافت است. زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز در بر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

جاوا یک زبان برنامه نویسی که به صورت شی گرا ارائه شده است. جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد اما مدل شی گرایی آسانتری نسبت به سی پلاس پلاس دارد.

نکته ۱: زبان برنامه نویسی جاوا از قابلیت‌های سطح پایین کمتری پشتیبانی می‌کند.

نکته ۲: یکی از قابلیت‌های بنیادین جاوا این است که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد.

نکته ۳: ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده به زبان جاوا نسبت به زبان های نسل اول C بالا است.

جاوا از چه اسمی گرفته شده و به چه معنی است ؟

نام جاوا از Jsut Another Vague Acronym گرفته شده است و دلیل آن این بود که تیم برنامه نویسان جاوا به قهوه خیلی علاقه داشتند. این موضوع در لوگوی جاوا هم مشهود است.

برنامه های جاوا چطور کامپایل و اجرا می شوند ؟

برنامه‌های جاوا به صورت بایت کد (کامپایل) می‌شوند و توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می‌شوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند برنامه‌های نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می‌باشند.

شعار جاوا :

شعار جاوا «یکبار بنویس و هر جایی اجرا کن» (Write once, Run anywhere) است که به ویژگی اجرای شدن برنامه های جاوا بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر گونه وسیله الکترونیکی اشاره دارد.

اهداف اولیه زبان برنامه نویسی جاوا :

  • این زبان باید ساده، شی‌گرا و مشهور باشد.
  • مطمئن و بدون خطا باشد.
  • وابسته به معماری کامپیوتر نبوده و قابل انتقال باشد.
  • باید با کارایی بالا اجرا شود.
  • باید به صورت پویا و نخ‌کشی‌شده باشد.

توجه: اگر میخواهید با زبان برنامه نویسی جاوا بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله جاوا چیست رو مطالعه کنید و اگر می خواهید بدونید در چه مدت زمانی می توان به زبان برنامه نویسی جاوا مسلط شد مقاله زمان لازم برای یادگیری جاوا رو بخوانید.

مقایسه جاوا و سی شارپ

برای مقایسه جاوا و سی شارپ نمی توان به مسائل فنی اتکا کرد چون هر زبان به نوبه خودش خوب و قابل احترام است. اما در اینجا ما می خواهیم مقایسه ای که انجام میدهیم در مورد بازار کار، منابع آموزشی و مدت زمان یادگیری است. برای انتخاب بین جاوا و سی شارپ باید به این سه مسئله توجه شود چون هر زبان قدرت خودش را دارد.

بازار کار برنامه نویسی سی شارپ و جاوا 

از لحاظ بازار کاری این دو زبان در ایران، می توان گفت وضعیت سی شارپ و تکنولوژی های همراه آن به شدت بهتر از جاوا می باشد و به نوبه خودم کمتر شرکتی رو دیده ام که بخواهند با جاوا پروژه بنویسند مگر شرکت هایی که وابسته به دولت هستند و برای ادارات برنامه نویسی می کنند. معمولا در ایران زبان جاوا رو یاد میگیرند تا وقتی وارد حوزه برنامه نویسی اندروید می شوند راحتر کدنویسی کنند. اما وضعیت بازار کار این دو زبان در خارج کشور کاملا متفاوت از ایران است و جاوا به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی در خارج کشور شناخته می شود و بازار کار قابل قبولی دارد.

اگر می خواهید به صورت دقیق وضعبت بازار کار برنامه نویسی سی شارپ در ایران رو بدونید پیشنهاد می کنم مقاله بازار کار برنامه نویسی سی شارپ رو مطالعه کنید.

منابع آموزشی برنامه نویسی سی شارپ و جاوا 

از لحاظ منابع آموزشی فارسی، وضعیت سی شارپ بهتر از جاوا است و خیلی از سایت ها برای زبان سی شارپ مطالب زیادی تولید کرده اند. اما از لحاظ منابع آموزشی خارجی هر دو زبان به یک اندازه منابع آموزشی دارند. 

جلسات رایگان دوره آموزش برنامه نویسی سی شارپ 

(بیش از ۵ ساعت فیلم آموزشی، کل دوره بیش از ۷۰ ساعت):
جلسه مقدمه | جلسه یک | جلسه دو | جلسه سه | جلسه چهار | جلسه پنج | جلسه شش | جلسه هفت | جلسه هشت

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی سی شارپ و جاوا 

قبلا در دو مقاله جدا به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت کرده ایم که پیشنهاد می کنم حتما این دو مقاله رو مطالعه کنید. اگر می خواهید بدونید مدت زمان یادگیری برنامه نویسی سی شارپ چقدر است مقاله مدت زمان یادگیری سی شارپ رو مطالعه کنید و برای زبان برنامه نویسی جاوا مقاله زمان لازم برای یادگیری جاوا رو بخوانید.

انتخاب بین جاوا و سی شارپ

بعد از اینکه مقایسه جاوا و سی شارپ را از لحاظ بازار کار و منابع آموزشی انجام دادیم حال برای انتخاب بین جاوا و سی شارپ باید بر اساس شرایطمان تصمیم بگیریم. اگر می خواهید اندروید کار کنید جاوا رو تا حدودی یاد بگیرید که به درتون میخورد. اما اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستید و بازار کار آن برنامه نویسی در ایران براتون مهم است از بین این دو زبان سی شارپ رو پیشنهاد میدهم. باز هم میگم باید بر اساس شرایط خودتون و وضعیت بازار کار، یک زبان رو انتخاب کنید. همان طور که در بخش بالا گفتم از لحاظ قدرت و فنی این دو زبان برابر هستند.

پیشنهاد میکنم مقاله سی شارپ یا سی پلاس پلاس رو مطالعه کنید، کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

مقایسه سی شارپ و سی پلاس پلاس

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *