Home » linux cookie » آموزش کوکی لینوکس

آموزش کوکی لینوکس

آموزش کوکی لینوکس

آموزش کوکی لینوکس

چند مدتی هست سعی کردیم منابعی برای لینوکس داخل سایت قرار بدیدم و معمولا هفته ای دو سه کتاب خوب داخل سایت قرار میدیم در این پست کتابی رو آماده کردیم که در مورد کوکی در لینوکس هست این کتاب در قالب ۲۱۱ نگارش شده است .

کتابی که در این پست برای دانلود قرار دادیم با بکارگیری قابلیت های مختلف خط فرمان، به دور از پیچیدگی های غیر ضروری و با نگاهی کاربردی، مروری داشته باشد بر راه اندازی و استفاده از چند سرویس مهم و پرکاربرد لینوکس که امید است مطالب ارائه شده بتواند باعث ارتقای فنی دانش کاربران لینوکس و متخصصین IT شود.

این کتاب به صورت رایگان و تحت لیسانس GPL v3 به علاقمندان لینوکس هدیه می گردد. در تهیه ی این کتاب از سرفصل های درسی گفته شده در دوره های LPIc2 و RHCE استفاده شده است.

یه توضیحی هم در مورد سیستم عامل لینوکس بدیم شاید بعضی از کاربران اطلاعاتی نداشته باشند ، لینوکس (به انگلیسی: Linux) سیستم‌عاملی شبه یونیکسی است که بخش عمدهٔ آن سازگار با استاندارد پازیکس است. از دید فنی لینوکسْ تنها نامی است برای هستهٔ سیستم‌عامل و نه کل آن. هسته‌ای که نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط لینوس توروالدز منتشر شد. اما به طور معمول این نام اطلاق می‌شود به سیستم‌عامل‌هایی که از هم‌نهش (composition) لینوکس (به عنوان هسته سیستم‌عامل) با نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز بدست می‌آیند. درحالیکه بنیاد نرم‌افزار آزاد سیستم‌عامل حاصل از این هم‌نهش را «گنو/لینوکس» می‌نامد اما همان‌طور که گفته شد به طور معمول آنرا لینوکس می‌خوانند. این دوگانگی در نام‌نهادن منجر به بحث نامگذاری گنو/لینوکس شده‌است.

لینوکس از سخت‌افزارهای مختلفی پشتیبانی می‌کند از جمله ساعت (Linux Watch)، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، مسیریاب‌ها، و کنسول‌های بازی تا رایانه‌های رومیزی، رایانه‌های بزرگ و ابررایانه‌ها.

به سیستم‌عامل بنا شده با هسته لینوکس، توزیع لینوکس (linux distribution) می‌گویند که به طور معمول شامل ابزارهای گسترش نرم‌افزار، پایگاه‌های داده، سرویس دهنده‌های وب مثل آپاچی، محیط‌های رومیزی مانند گنوم و کی‌دی‌ای و اکس‌اف‌سی‌ای و مجموعه‌های اداری مانند اُپن آفیس هستند.

در ابتدا لینوکس برای استفادهٔ ریزپردازنده‌ها با معماری ۸۰۳۸۶ اینتل طراحی شده بود؛ اما امروزه انواع گوناگون معماری‌ها را پشتیبانی می‌کند و در انواع و اقسام وسایل از کامپیوترهای شخصی گرفته تا ابررایانه‌ها و تلفن‌های همراه به کار می‌رود. این سیستم‌عامل که در ابتدا بیشتر توسط افراد مشتاق گسترش پیدا می‌کرد و به کار گرفته می‌شد، توانسته است پشتیبانی شرکت‌های سرشناسی چون آی‌بی‌ام و هیولت-پاکارد را به دست آورد و با بسیاری از نسخه‌های خصوصی یونیکس رقابت کند. طرفداران لینوکس و بسیاری از تحلیل‌گران[چه کسی؟] این موفقیت را ناشی از استقلال از فروشنده، کم‌هزینه بودن پیاده‌سازی، سرعت بالا، امنیت و قابلیت اطمینان آن می‌دانند.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *